+36 34 385 126 acsigardonyi@gmail.com

Iskolakert


Az iskolakert indítását az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

BESZÁMOLÓ AZ ISKOLAKERTI ALAPOZÓ ALPROGRAMRÓL

Az Ácsi Gárdonyi Géza Általános Iskola Ács város egyetlen oktatási intézménye. Iskolánkba 508 gyerek jár. Két feladatellátási helyen dolgozunk. A pénzásási telephelyen 66 alsós kisdiák, míg a Fő utcai székhely intézményben 211 alsós, és 231 felsős tanul. Kisvárosi jellegéből adódik, hogy kertes családi házak épültek. A rendszerváltozás előtt volt utoljára kertje az iskolának, ahol a tanulók rendszeresen tanulták és végezték a kertművelést. Sajnos mára ez a kert teljesen eltűnt, beépült.

Az iskola diákjai és néhány lelkes felnőtt, élükön a jelenlegi polgármester, elkezdték kialakítani az iskola leendő kertjét. A terület egy füves, gazos, akácnövéses hely volt a technika terem és a spotcsarnok közötti területen. Egy körülbelül 100m2-es területen kezdődött el tavasszal a munka. Először traktorral megszántották a földterületet, majd kombinátorozták. Ezután a felsősök pedagógus segítséggel kigereblyézték a nagyobb hantokat, köveket.

A gyerekek először érdeklődve figyelték, hogyan lesz kert a gazból. Amikor az ő kezük munkájára is szükség lett meglepődve tapasztalták, hogy egyre szebb lesz a hely. A felsős osztályok tanulói sok földet elterítettek, emelt ágyásokat alakítottak ki. Ezekhez egy vállalkozó nyújtott segítséget. Ma már szépen kialakított ágyásokban bújnak elő a növények: sárgarépa, petrezselyem, borsó, cékla, bab, tökfélék. A kertet szegélyező kerítés mellé különböző bokrok kerültek: ribizli, málna, josta, egres, áfonya, szeder, füge, szőlő, mogyoró, som. Szeretnénk még gyümölcsfákat is ültetni az ősz folyamán. Lehetőleg tájfajtát, de igyekszünk néhány őshonos fafajtát is beszerezni.

Az Országos Iskolakert-fejlesztési Programnak köszönhetően jó minőségű eszközzel tudunk dolgozni. A többféle kapa, gereblye, ásó, lapát, ültető ládák, cserepek segítik munkánkat. A kert kialakítását szülők, nagyszülők segítették. A továbbiakban is szeretnénk rájuk támaszkodni, szeretnénk, ha megmutatnák a helyes utat a zöldségek, gyümölcsök feldolgozásban is: Mit hogyan tudunk tartósítani? Ezeket az eljárásokat az igényesen, korszerű konyhatechnológiai eszközökkel berendezett tankonyhában mutathatjuk be az iskolánkba járó gyerekeknek. A kert nevén és logóján még nem gondolkodtunk, ez a nyári szüneti házi feladata lesz, az őszi iskolakezdéskor pedig eredményt hirdetünk.

A tanév folyamán egy kollégánk vett részt képzésen, aki szívesen vállalja a kertgazda szerepét. A tantestület is ízelítőt kapott dr. Halbritter András jóvoltából az iskolakertek kialakulásáról, mai formájukról, a fenntartható gazdálkodásról.

A kert kialakítása további segítséget jelent a fenntarthatóságra nevelésben is. Az egészségnevelés egyik jó helyszíne lesz ez a terület, a mozgás, a helyes táplálkozás elsajátításának a színhelye. A képességfejlesztésben is próbáljuk kihasználni ezt a területet. A pályaorientáció és munkára nevelésben már korábban is megjelent ez a terület.

Az iskolakertet szemléltetőkertként szeretnénk hasznosítani, ahol elsődleges célunk a növények alaktani és hasznosíthatósági (élelmiszer, fűszer, dísz- és gyógynövény) megismerése. Elsősorban a természetismeret, környezetismeret, illetve biológia tantárgy tanításában-tanulásában lehet nagy segítségünkre. A tanulóknak lehetőségük lenne megfigyelni az adott növényt, részeit, azok jellemzőit, valamint a teljes életciklusát. A kertben előforduló állatokat (férgek, csigák, rovarok, kétéltűek, madarak, apróbb kisemlősök) is testközelből tanulmányozhatják. Hisszük, hogy a kertben szerzett személyes tapasztalat maradandóbb tudást eredményez.

A kertben tervezzük ökológiai bemutató terek kialakítását is: magas ágyás, madárvédelmi eszközök (etető, odú), ahol a tanulók közvetlen tapasztalatot szereznek az állat- és növényvilág tagjainak az életközösségben betöltött szerepéről, viselkedéséről. Ezáltal megismerik a természetes és ember által művelt környezet összerendezett, harmonikus működését.

Az iskolakertben tartott foglalkozásokat más-más célokkal, feladatokkal terveznénk a különböző korú gyerekeknek, hiszen más érdekes a kisebbeknek, mint az idősebbeknek. Ezek a foglalkozások tökéletesen illeszkednek, összekapcsolódnak az iskolai tananyaggal.

Iskolánkban három mozgássérült gyermek tanul. Számukra magas ágyások kialakításával szeretnénk biztosítani a kertészkedés örömét. Mozgásfejlesztésükre jótékony hatással lenne a friss levegőn ép társaikkal végzett munka. Megtanulják az egészséges tanulókkal való együttélés szabályait, érzik, hogy nincsenek kirekesztve a közösségből, képessé válnak jobban alkalmazkodni az elvárásokhoz, hiszen a testi hátráltatás nem feltétlenül jelent akadályt az érvényesülésükben.

A kertészkedés lehetőséget nyújthat azoknak az SNI tanulóinknak is, akik kevésbé sikeresek a tanulmányi munkában, viszont ezeket a fizikai munkákat örömmel és lelkesedéssel végzik.

Iskolakerti Alapozó Alprogram elősegíthetné a gyermekeink munkára való nevelését, ezáltal fejlődik feladattudatuk, feladattartásuk, kommunikációjuk, szociális készségük.

Nagy vágyunk vált valóra, hogy iskolánk ismét rendelkezik kerttel és a szabadidő-eltöltés helyett vagy mellett az oktatás színhelye, eszköze lett. Az iskolakert kialakításával az volt a célunk, hogy kézzelfogható tapasztalatot nyújtson a tanulóknak a szabadban végzett munkáról, a növények védelméről, gondozásáról.